УКЛАДАЧ:
Паломар
Сергій Георгійович, керівник гуртка «Юний дизайнер» Центру дитячо-юнацької творчості ім. Є. М.
Руднєвої відділу освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради
Запорізької області.
РЕЦЕНЗЕНТИ:
Рогозіна О.В., к.п.н., доцент зав. кафедри теорії та методики технологічної
та професійної освіти БДПУ
Москаленко
В.О.,
керівник гуртка «Технічний моделізм» Центру дитячо-юнацької творчості ім. Є. М.
Руднєвої відділу освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради
Запорізької області
Пояснювальна записка
Проблема розвитку дитячої творчості сьогодні є
найбільш актуальною як в теоретичному, так і в практичному відношеннях: мова
йде про важливі умови формування індивідуальності особистості з перших кроків
її становлення.
Прикладні види мистецтва, зокрема ліплення,
малювання, конструювання, моделювання розвивають у дітей творчі та
інтелектуальні здібності, розкривають потенціальні можливості особистісного
розвитку, формують естетичний світогляд, стають важливим стимулом професійного
самовизначення.
Навчальна програма
спрямована на вихованцiв вiд 8 до 14 рокiв.
Дана програма складена на
основі типових програм Міністерства
освіти і науки України та методичних наробок керівника гуртка.
Мета
програми – формування професійно-прикладних навичок, початкових знань з
художнього конструювання та моделювання і створення умов для соціального,
культурного, професійного самовизначення, творчої самореалізації особистості
дитини в соціумі.
Основні завдання полягають у формуванні
таких компетентностей:
-
пізнавальної – ознайомлення з видами
декоративно-ужиткового мистецтва, основами матеріалознавства, технічного
малюнка, художнього конструювання, креслення, ліплення, історією розвитку
дизайну;
-
практичної – набуття техніко-технологічних умінь і
навичок, навчання технологіям ліплення,
технічного малювання, макетування та конструювання, технікам формотворення і
декоративної обробки виробів;
-
творчої – розвиток стійкого інтересу до декоративного
мистецтва і художнього конструювання, формування творчого мислення, естетичного
смаку;
-
соціальної – виховання культури праці, професійне
самовизначення; формування працелюбності, наполегливості; набуття навичок
роботи в колективі та відповідальності за свою роботу;
В основу програми покладено принцип особистісно-зорієнтованого
навчання, що враховує потреби кожного учня, його здібності, уміння та навички і
допомагає в повній мірі виявити та проявити творчий потенціал вихованця.
Принципи реалізації програми:
-
виховання і навчання в спільній діяльності педагога та
учня;
-
послідовність та системність навчання;
-
принцип переходу від репродуктивних видів діяльності
через поетапне освоєння елементів творчості до творчої
художньо-конструкторської діяльності;
-
принцип доступності;
-
принцип свободи вибору дитиною видів діяльності;
-
принцип створення умов для самореалізації особистості
дитини;
-
принцип динамічності,
-
принцип результативності та стимулювання.
Програма
початкового рівня першого року навчання розрахована на учнів молодшого
шкільного віку (8 – 10 років). На опрацювання навчального матеріалу відводиться
144 години ( 4 години на тиждень). Тривалість занять – 2 години. Бесіди з
теорії займають не більше 15 – 20 хвилин на кожному занятті Заняття мають
політехнічне спрямування. Кількість вихованців
- 15 осіб.
Протягом 1 року навчання гуртківці знайомляться з
елементарними технічними та технологічними поняттями, матеріалами та
інструментами для конструювання, елементарними геометричними поняттями,
основами моделювання з паперу та картону, початковими навичками технічного
малювання та креслення та ліплення.
Програма
початкового рівня другого року навчання
розрахована на дітей молодшого та середнього шкільного віку (9 – 11 років). На
опрацювання навчального матеріалу відводиться 144 години (4 години на тиждень).
Тривалість занять – 2 години. Кількість вихованців – 12 осіб. Навчальний план
передбачає закріплення та розвиток знань, вмінь та навичок, набутих вихованцями
за перший рік навчання та підготовку їх до основного рівня навчання.
Для
створення безпечних умов діяльності дітей склад груп першого та другого років
навчання початкового рівня поділяється на підгрупи під час практичної роботи. Викладання
теоретичного матеріалу відбувається у фронтальній формі у всіх групах.
Програма
основного рівня навчання розрахована на 2 роки навчання: ( 1 рік – 144 години
(4 години та тиждень), 2 рік – 216 годин ( 6 годин на тиждень). Кількість
вихованців: 15 осіб в групі 1 року навчання основного рівня, 12 осіб в групі 2
року навчання основного рівня. Програма розрахована на учнів середнього
шкільного віку (11 – 14 років). Тривалість занять: 2 години (1 рік навчання), 3
години ( 2 рік навчання).
Учні
першого року навчання основного рівня знайомляться з професією
художника-конструктора, поглиблюють практичні знання з технічного конструювання
та моделювання, набувають навичок тематичного малювання, ліплення, опановують
роботу з інструментами і матеріалами.
Учні другого року навчання основного рівня
опановують елементи технічного дизайну, основи ергономіки та формотворення,
знайомляться з теорію перспективного зображення предметів, основами композиції,
поглиблюють знання з технічного малюнку та моделювання.
Кожне заняття включає
теоретичний матеріал і практичну роботу.
На заняттях гуртка використовуються різноманітні методи навчання, а
саме: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація),
репродуктивні (відтворювальні) та проблемно-пошукові (проблемне викладення матеріалу,
дослідницькі, частково-пошукові) тощо.
Перевага надається інтерактивним (навчальне проектування) та ігровим методам.
Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки, технічні
засоби навчання, Інтернет – ресурси.
Поряд із груповими,
колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з
учнями, в тому числі при підготовці виставок. Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до
творчих здібностей, обдарованості,
віку, психофізичних особливостей, стану здоров’я вихованців.
Перевірка та оцінювання знань й умінь
гуртківців здійснюється під час виконання ними практичних робіт, а також у формі
проведення змагань, тематичних та
підсумкових виставок.
Протягом навчального року вихованці
проходять проміжну та підсумкову атестації з визначенням рівня якості засвоєння
навчальної програми. За підсумками атестації формуються групи наступних років
навчання.
Керівник гуртка може вносити зміни й
доповнення в зміст програми, плануючи свою роботу з урахуванням інтересів
гуртківців, ступеню їхньої підготовки, реальних можливостей та матеріальної
бази позашкільного закладу. До програми додано перелік обладнання та
інструментів, потрібних для організації роботи гуртка, бібліографію. Теми
подані в порядку зростання складності
матеріалу. Керівник гуртка, враховуючи підготовку дітей, може сам
визначити, скільки годин потрібно для опанування тієї чи іншої теми доповнити програму відповідними корективами.
Початковий
рівень, 1-й рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№ з/п
|
Тема, розділ
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
1
|
1
|
2
|
2.
|
Поняття про матеріали та
інструменти.
|
1
|
5
|
6
|
3.
|
Початкові графічні знання та
вміння.
|
2
|
6
|
8
|
4.
|
Елементарні технічні
та технологічні поняття
|
1
|
5
|
6
|
5.
|
Елементарні геометричні поняття.
|
2
|
4
|
6
|
6.
|
Конструювання з пласких деталей.
|
2
|
14
|
16
|
7.
|
Найпростіші моделі з об’ємних
деталей.
|
4
|
38
|
42
|
8.
|
Виготовлення найпростіших
літаючих та плаваючих моделей
|
2
|
20
|
22
|
9.
|
Виготовлення іграшок і сувенірів
з різних матеріалів.
|
2
|
22
|
24
|
10.
|
Конкурси, виставки, екскурсії
|
-
|
10
|
10
|
11.
|
Підсумкове заняття
|
1
|
1
|
2
|
|
Разом:
|
18
|
126
|
144
|
Зміст програми
1. Вступне заняття (2 год.)
Теоретична частина.
Значення техніки в житті людини.
Ознайомлення з порядком і планом
роботи гуртка. Демонстрація робіт, виготовлених гуртківцями у попередні роки.
Загальні правила безпеки праці.
Правила поведінки в навчальному кабінеті, закладі. Правила дорожнього руху.
Практична частина.
Виготовлення з паперу та картону поробок на вільну тему з метою перевірки рівня
підготовки дітей.
2. Поняття про матеріали
та інструменти (6 год.)
Теоретична частина.
Загальні поняття про матеріали та інструменти,
які використовуються на заняттях гуртка, їх призначення (папір, тонкий
картон, пластилін, природні матеріали, клей, ніж, ножиці, шило, голка, лінійка,
олівці та ін.). Організація робочого місця, правила
санітарії, гігієни й безпечної роботи.
Елементарні поняття про папір, його
виробництво, застосування, властивості. Демонстрація зразків
паперу різних видів, порівняння їх за товщиною, кольором, міцністю, щільністю
та ін.
Ознайомлення з основними
інструментами для роботи з папером і картоном. Правила безпеки при роботі з
ножицями. Правила та прийоми складання, згинання, різання, склеювання паперу і
картону.
Практична
частина.
Проведення спостережень вивчення властивостей паперу.
Виготовлення закладинок та поробок з паперу. Складання композицій із виготовлених поробок.
3. Початкові графічні знання та вміння (8 год.)
Теоретична частина.
Ознайомлення з основними
креслярськими інструментами (олівець, лінійка,
косинець), їхнє призначення та правила користування.
Поняття про лінії (прямі, ламані, криві) й відрізки.
Лінії креслення.
Знайомство з умовними позначеннями
лінії згину, лінії видимого контуру, лінії надрізування, прорізування, відрізування,
місця нанесення клею.
Поняття про симетрію, симетричні фігури, вісь симетрії.
Симетричне вирізування.
Практична частина.
Виготовлення поробок на основі
розгортки коробочки. Виготовлення поробок із використанням
симетричного вирізування (сніжинка, літачок).
4. Елементарні технічні й
технологічні поняття (6 год.)
Теоретична частина.
Початкові поняття про розмітку.
Основні види розмітки (на око, згинанням, за допомогою лінійки, шаблону,
трафарету, кальки, копіювального паперу, на просвіт). Поняття про шаблони,
трафарети. Способи та прийоми роботи з ними. Вимірювання за допомогою
лінійки. Економне та раціональне використання матеріалів.
Практична
частина.
Виготовлення технічних моделей та
іграшок зі смужок паперу за власним задумом.
5. Елементарні геометричні поняття (6 год.)
Теоретична частина.
Загальні дані про геометричні
фігури: прямокутник, квадрат, коло, половина кола, трикутник. Геометричні форми
у повсякденному житті.
Поняття про контур і силует. Порівняння форми оточуючих
предметів, технічних об’єктів із формою
геометричних фігур. Прийоми вирізування геометричних фігур. Робота з
геометричним конструктором.
Практична частина.
Виготовлення геометричного
конструктора. Складання з елементів геометричного
конструктора силуетів технічних об’єктів (літак,
вертоліт, ракета, вантажні автомобілі, пароплав, будинки).
6. Конструювання з пласких деталей (16/20 год.)
Теоретична частина.
Поняття про конструювання з пласких
деталей. Види з’єднань пласких деталей між собою (нероз’ємне, роз’ємне, рухоме). Способи
нероз’ємного з’єднання пласких деталей. Роз’ємне з’єднання деталей за допомогою
щілинного замка. Поняття про рухоме з’єднання пласких деталей. Шарнірні
з’єднання. Види з’єднувального матеріалу
(м’який дріт, нитки, паперові заклепки, пластмасові трубочки та ін.).
Правила безпечної роботи з інструментами. Способи виготовлення поробок із
рухомими пласкими деталями.
Практична частина.
Виготовлення моделей з використанням щілинного замка
(ракета, якір, вертоліт, меблі та ін..), шарнірних з’єднань. Виготовлення
іграшок на нитковій тязі.
7. Виготовлення найпростіших моделей та макетів технічних об’єктів з
об’ємних деталей (42 год.)
Теоретична частина.
Елементарні уявлення про
транспортну, будівельну, сільськогосподарську техніку, інші технічні об’єкти,
їх призначення і будова.
Елементарні поняття про геометричні
тіла: куб, паралелепіпед, циліндр, конус, куля. Поняття про конструювання з готових об’ємних форм. Загальні принципи та
основні способи і прийоми виготовлення найпростіших моделей транспортної
техніки з об’ємних деталей.
Практична частина.
Виготовлення з готових об’ємних
форм моделей легкового та вантажного
автомобілів, автобуса, літака, кораблика, меблів, підставки для олівців,
різноманітних будиночків. Виготовлення на основі розгорток конуса та циліндра
моделей літаків, ракет.
Виготовлення з використанням
розгорток найпростіших геометричних тіл моделей легкового та вантажного
автомобілів, автокрану, автонавантажувача, потягу, тракторів, бульдозера,
екскаватора, башти. Оздоблення моделей за власним задумом.
8. Виготовлення найпростіших літаючих і плаваючих моделей (30 год.)
Теоретична частина.
Елементарні уявлення про літальні
апарати, важчі за повітря. Історія повітроплавання. Паперові літаючі моделі (літаюче крило,
парашут, повітряний змій, планер, літак). Поняття про підйомну силу. Поняття
про центрування моделі. Планер, його
основні частини (фюзеляж, крила, стабілізатор, кіль). Порядок складання
моделі планера. Регулювання і запуск моделі.
Поняття про реактивний рух та основи
польоту ракети. Основні частини ракети: корпус, головна частина, стабілізатори.
Історія мореплавства. Поняття про
обтічні форми в техніці й тваринному світі. Будова найпростішого вітрильника (ніс, корма,
борт, щогла, вітрило).
Практична частина.
Виготовлення вертушок, бумеранга,
парашута, літаючого крила, найпростіших моделей планерів,
літаків. Регулювання і запуск моделей.
Конструювання за власним задумом
моделей човнів із паперу, пінопласту, деревини, інших матеріалів.
Виготовлення
з паперу моделей човна з парусом, баржі, човна з трикутним дном тощо.
9. Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів (16 год.)
Теоретична
частина.
Прийоми і
способи виготовлення сувенірів та
іграшок із різних матеріалів (пластилін, папір, природний матеріал). Способи
з’єднання деталей (за допомогою клею, ниток, заклепок з дроту, інших деталей
з’єднання). Способи і прийоми
оздоблювальних робіт, художнього оформлення виробів. Правила безпечної роботи з
інструментами під час виготовлення сувенірів.
Практична
частина.
Виготовлення листівок (технікою аплікації, колажу,
мозаїки), віконних картинок, композицій та орнаментів з рослин, поробок із
природного матеріалу (каштанів, жолудів, шишок тощо), пластиліну (глини).
10. Екскурсії, конкурси, виставки
(10 год.)
Екскурсії на виставки та до музеїв.
Участь у різноманітних конкурсах, виставках різного рівня.
11. Підсумкове заняття (2 год.)
Атестація гуртківців. Підведення підсумків роботи гуртка
за рік, організація виставки робіт гуртківців. Відзначення кращих вихованців
гуртка. Завдання на літо.
Прогнозований результат
Вихованці повинні знати:
- відомості про трудову діяльність
дорослих, деякі види технічної праці в побуті
та на виробництві;
- назви і призначення найпоширеніших
технічних об’єктів та інструментів ручної
праці;
- властивості матеріалів, які використовуються на заняттях гуртка (паперу,
картону, деревини, дроту, природних матеріалів), їх
застосування, доступні
способи обробки;
- прийоми і правила користування інструментами ручної праці;
- правила організації робочого місця;
- основні лінії креслення та умовні позначення, які використовуються в
графічних
зображеннях;
- способи використання шаблонів, трафаретів;
- способи з’єднання деталей із паперу, картону, деревини, природних матеріалів;
- способи та прийоми виготовлення виробів на основі простих геометричних
тіл;
- правила техніки безпеки на всіх етапах
конструювання.
Вихованці повинні вміти:
- виокремлювати загальні та індивідуальні ознаки предметів і технічних
об’єктів;
- визначати основні частини макетів і моделей, які виготовляються,правильно
вимовляти їх назви;
- впізнавати і називати геометричні фігури (трикутник,
квадрат, прямокутник, коло) і геометричні тіла (куб, куля, циліндр,
конус, призма);
- проводити на папері рівні (за допомогою лінійки) вертикальні, горизонтальні
та похилі лінії;
- складати ескізи пласких деталей;
- організувати робоче місце;
- виконувати операції обробки з чергуванням інструментів (заміна одного
іншим);
- з’єднувати деталі виробів між собою;
- виконувати рухомі та нерухомі з’єднання;
- виконувати оздоблення виробу;
- користуватися поширеними інструментами ручної праці, дотримуватись
правил техніки безпеки;
- бережливо ставитись до інструментів і обладнання;
- економити матеріал, витрати трудових зусиль, час;
- дотримуватись правил санітарії, гігієни, техніки безпеки;
- оцінювати власні вироби і результати праці інших учнів.
Початковий
рівень, 2-й рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
|
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
|||
№ з_/п
|
|
теоретич.
|
практичні
|
усього
|
|
1
|
Вступне
заняття
|
1
|
1
|
2
|
|
2
|
Матеріали, інструменти та приладдя
|
1
|
5
|
6
|
|
3
|
Графічні знання і вміння
|
2
|
6
|
8
|
|
4
|
Технічні та
конструкторсько- технологічні поняття
|
2
|
6
|
8
|
|
5
|
Геометричні поняття
|
2
|
6
|
8
|
|
6
|
Виготовлення найпростіших моделей машин і механізмів
|
4
|
26
|
30
|
|
7
|
Виготовлення найпростіших моделей транспортної техніки
|
4
|
40
|
44
|
|
8
|
Елементи
технічної естетики
|
2
|
10 (13)
|
12 (15)
|
|
9
|
Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів
|
2
|
12
|
14
|
|
10
|
Екскурсії, конкурси, виставки
|
10
|
-
|
10
|
|
11
|
Підсумкове заняття
|
2
|
-
|
2
|
|
Разом
|
32
|
112
|
144
|
|
Зміст програми
1. Вступне заняття (2 год.)
Теоретична частина.
Ознайомлення
з планом роботи гуртка. Організаційні
питання.
Виявлення інтересів
та нахилів дітей.
Вступний інструктаж з безпеки
життєдіяльності. Правила поведінки в навчальному кабінеті, закладі. Правила
дорожнього руху.
Практична частина.
Виготовлення з паперу та картону поробок на вільну тему. Вікторина «На землі, в
небі, на морі».
2. Матеріали, інструменти та
приладдя (6 год.)
Теоретична частина.
Загальні поняття про матеріали, які
використовуються на заняттях гуртка, їх перелік і призначення (папір,
картон, деревина, фольга, дріт, пластилін, природні матеріали, клей).
Знайомство з інструментами ручної праці, приладдям, їх призначення, способи і
прийоми роботи з ними. Організація робочого місця, правила
санітарії, гігієни й безпечної роботи.
Поняття про папір, його властивості.
Копіювання малюнків. Раціональне використання матеріалів. Інструменти й
приладдя для випилювання з фанери, їх
призначення і правила користування ними.
Практична
частина.
Виготовлення з картону нескладних судно- та автомоделей.
Виготовлення сувенірів з фанери.
3. Графічні знання та вміння (8 год.)
Теоретична частина.
Закріплення й розширення знань про креслярські
інструменти та приладдя (олівець, лінійка,
косинець, циркуль), їх призначення, правила користування і правила безпечної
роботи.
Круг, коло. Радіус, діаметр кола. Паралельні та
перпендикулярні лінії.
Умовні позначення на графічному
зображенні лінії невидимого контуру, розмірної лінії, діаметра і радіуса кола.
Поняття про ескіз. Складання ескізу пласкої деталі.
Збільшення та зменшення зображень пласких деталей за
допомогою клітинок.
Практична
частина.
Виготовлення поробок із використанням
деталей округлої форми. Виготовлення за ескізами нескладних моделей
технічних об’єктів (будинок, автомобіль, пароплав та ін..)
4. Технічні та
конструкторсько-технологічні поняття (8 год.)
Теоретична частина.
Поглиблення знань про властивості і
використання різноманітних матеріалів. Природні та штучні матеріали. Знайомство
з трудовою діяльністю дорослих, робочими професіями. Елементарні поняття про
роботу конструкторів. Основні етапи процесу конструювання.
Закріплення знань про основні види розмітки.
Прийоми розмітки деталей прямокутної форми. Розмітка та вимірювання за
допомогою циркуля. Практична
частина.
Виготовлення моделей нескладних
технічних об’єктів за власним задумом із використанням основних етапів
конструювання.
5. Геометричні поняття
(8 год.)
Теоретична частина.
Початкові поняття про геометричні тіла (призма, куб,
куля, циліндр, конус). Елементи геометричних тіл (грань, ребро, вершина,
основа, бокова поверхня).
Геометричні тіла у співвідношенні з геометричними
фігурами.
Порівняння форми оточуючих предметів, технічних об’єктів
з формою геометричних тіл. Елементарні поняття про розгортки найпростіших геометричних
тіл, прийоми їх вирізання, склеювання. Способи та прийоми виготовлення поробок на основі простих геометричних тіл.
Практична
частина.
Виготовлення
аплікацій із геометричних фігур за власним задумом. Виготовлення на основі
простих геометричних тіл іграшок за власним задумом. Виготовлення на основі
розгорток циліндрів і призм з основою різної форми (коло, квадрат) підставок
для олівців.
6. Виготовлення найпростіших моделей машин і механізмів
(30 год.)
Теоретична частина.
Поняття про деталь, вузол, механізм, машину. Види машин
(двигуни та робочі). Елементарні поняття про енергію, її види (механічна, теплоелектрична, атомна). Екологічно чисті джерела
енергії. Використання сили води та вітру.
Поняття про робочі машини
(транспортні, будівельні, сільськогосподарські, технологічні), їх будова і призначення.
Передавальний механізм, робочий механізм,
орган керування, їх призначення та взаємодія.
Основні способи та прийоми
виготовлення моделей машин і механізмів із використанням різних
матеріалів (картону, фанери, дроту тощо) та деталей конструкторів.
Практична
частина.
Виготовлення
найпростіших моделей машин-двигунів (вітрячок, вітровий двигун, турбіна).
Виготовлення найпростіших моделей робочих машин (екскаватор, бульдозер, каток,
автогрейдер, автонавантажувач, трактори,
тягач, підйомний кран, паровози тощо).
7. Виготовлення найпростіших
моделей транспортної техніки (44 год.)
Теоретична частина.
Розширення
уявлень про історію повітроплавання і мореплавства, винаходу автомобіля,
розвитку авіаційної, ракетної й космічної техніки, судно- та автобудування.
Елементарні
уявлення про фізичні основи польоту повітряної кулі, планера, літака,
гвинтокрила, ракети, плавання та остійності суден, руху автомобіля.
Сучасна
транспортна техніка. Види, будова і призначення.
Поняття
про моделі транспортної техніки, їх види. Настільні (стендові), контурні
(силуетні), напівоб’ємні, об’ємні моделі. Літаючі, плаваючі моделі.
Способи
виготовлення контурних, напівоб’ємних і об’ємних моделей. Планування роботи,
види матеріалів і способи їх обробки.
Використання заготовок, готових форм і деталей конструктора. Способи та прийоми
з’єднання деталей. Декоративне оздоблення макетів.
Практична
частина. Виготовлення
найпростіших літаючих моделей (парашути,
моделі планерів, літаків, ракет, ракет з катапультою, гвинтокрилів).
Виготовлення
силуетних автомобілів (вантажні, легкові, спеціальні) та найпростіших об’ємних
автомобілів.
Виготовлення
моделей кораблів і суден: об’ємних, силуетних, настільних.
8. Елементи технічної естетики (12 год.)
Теоретична
частина.
Поняття про технічну естетику,
елементи художнього конструювання і художнього оформлення виробів. Форма,
колір, пропорційність, їх рівновага — характерний показник художнього й
технічного конструюваня. Закономірності форми (симетрія, цільність, пластичність). Пропорційність частин виробу.
Оформлення виробів залежно від їх призначення, форми і
матеріалу. Поняття про дизайн, професію дизайнера.
Проведення екскурсій до музеїв і на художні виставки.
Ознайомлення з архітектурою міста. Перегляд художніх альбомів.
Практична
частина.
Конструювання моделей технічних об’єктів, інших виробів
за власним задумом та їх оформлення з урахуванням елементарних закономірностей
технічної естетики.
9. Виготовлення іграшок і
сувенірів із
різних матеріалів (14 год.)
Теоретична частина.
Способи і прийоми виготовлення та
оздоблення до свят сувенірів, подарунків, вітальних листівок, інших атрибутів свят із
різних матеріалів (пластиліну, паперу,
картону, тонкої фанери, фольги, тканини, природних матеріалів тощо).
Традиції святкування Нового року, Різдва, Великодня та інших свят.
Елементи художнього оформлення виробів.
Практична
частина.
Виготовлення новорічних прикрас,
подарунків, віконних картинок, вітальних листівок, поробок із природного матеріалу, пластиліну (глини), тканини, інших сувенірів за
зразком і власним задумом.
10. Екскурсії, конкурси, виставки (10 год.)
Екскурсії на виставки та до музеїв.
Участь у різноманітних конкурсах, виставках, змаганнях.
11.
Підсумкове
заняття (2 год.)
Підведення підсумків роботи гуртка за рік,
організація виставки робіт гуртківців. Відзначення кращих вихованців гуртка.
Рекомендації вихованцям щодо подальшого навчання в інших гуртках і творчих об'єднаннях закладу.
Прогнозований результат
Вихованці повинні знати:
-
відомості про трудову діяльність
дорослих, деякі види технічної праці в побуті та на виробництві;
- назви і призначення найпоширеніших технічних
об’єктів та інструментів ручної праці;
- властивості
матеріалів, які використовуються на заняттях гуртка (паперу,
картону, деревини, дроту, природних
матеріалів), їх застосування, доступні способи обробки;
- прийоми
і правила користування інструментами ручної праці;
- правила
організації робочого місця;
- основні
лінії креслення та умовні позначення, які використовуються в графічних
зображеннях;
- порядок
читання й складання ескізу пласкої деталі;
- порядок
читання зображень об'ємних деталей нескладної форми;
- способи
використання шаблонів, трафаретів;
- способи
з’єднання деталей із паперу, картону,
деревини, природних матеріалів;
- назви
основних частин макетів і моделей, які виготовляються;
- назви
технологічних операцій, необхідних для виготовлення макетів і
моделей;
- способи
та прийоми виготовлення виробів на основі простих геометричних
тіл;
- правила
техніки безпеки в на всіх етапах конструювання.
Вихованці
повинні
вміти:
-
виокремлювати загальні та
індивідуальні ознаки предметів і технічних об’єктів;
-
визначати основні частини макетів і
моделей, які виготовляються,правильно вимовляти їх назви;
-
порівнювати технічні об’єкти за
різними ознаками, робити узагальнення;
-
впізнавати і називати геометричні
фігури (трикутник, квадрат, прямокутник, коло) і геометричні тіла
(куб, куля, циліндр, конус, призма);
-
проводити на папері рівні (за
допомогою лінійки) вертикальні,
горизонтальні та похилі лінії;
-
креслити геометричні фігури і
виконувати розгортки найпростіших
геометричних тіл на папері в
клітинку;
-
складати ескізи пласких деталей;
-
організувати робоче місце;
-
виконувати операції обробки з чергуванням інструментів
(заміна одного іншим);
-
з’єднувати деталі виробів між собою;
-
виконувати рухомі та нерухомі
з’єднання;
-
виконувати оздоблення виробу;
-
створювати оздоблення за власним
задумом;
-
знаходити способи підвищення
міцності та стійкості виробу;
-
знаходити способи виправлення
дефекту;
-
переносити отримані знання, вміння й
досвід роботи в нову ситуацію;
-
знаходити шляхи швидкого,
раціонального та якісного виконання завдання;
-
самостійно виготовляти виріб за
технічним малюнком, ескізом;
-
користуватися поширеними
інструментами ручної праці, дотримуватись
правил техніки безпеки;
-
бережливо ставитись до інструментів
і обладнання;
-
економити матеріал, витрати трудових
зусиль, час;
-
дотримуватись правил санітарії,
гігієни, техніки безпеки;
-
співпрацювати зі своїми однолітками,
розподіляти обов’язки під час
колективної роботи;
-
оцінювати власні вироби і результати
праці інших учнів.
Основний
рівень, 1-й рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п
|
Тема,
розділ
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
Усього
|
||
1.
|
Вступне заняття.
|
2
|
-
|
2
|
2.
|
Поняття про творчу діяльність дизайнера.
|
4
|
12
|
16
|
3.
|
Технічний малюнок.
|
6
|
18
|
24
|
4.
|
Художнє ліплення.
|
10
|
20
|
24
|
5.
|
Художнє конструювання та моделювання.
|
10
|
60
|
70
|
6.
|
Екскурсії, виставки.
|
6
|
-
|
6
|
7.
|
Підсумкове заняття.
|
2
|
-
|
2
|
|
Разом:
|
34
|
110
|
144
|
Зміст програми
1. Вступне
заняття ( 2 год.)
Мета і завдання гуртка. Ознайомлення з планом
роботи гуртка. Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Організаційні
питання.
2. Поняття
про творчу роботу дизайнера ( 16 год.)
Теоретична частина.
Історія розвитку дизайну. Предметне середовище:
єдність форм і змісту. Поняття: зручно, надійно, дешево, гарно, економічно.
Робоче місце, матеріали та інструменти. Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності.
Практична частина.
Прийоми роботи з різними матеріалами та
інструментами. Виготовлення креслень та шаблонів складних геометричних форм:
октаедра, конусоподібних форм, багатогранної піраміди.
3.
Технічний малюнок ( 24 год.)
Теоретична частина.
Композиція в малюнку. Малювання геометричних фігур
олівцем. Поняття світлотіні в малюнку. Способи нанесення світлотіні.
Практична частина.
Вправи з малювання геометричних фігур, предметів
побуту. Вправи з нанесення світлотіні в малюнку різними способами.
4. Художнє
ліплення (24 год.)
Теоретична частина.
Видатні скульптори світу. Матеріали та інструменти
скульптора. Поняття рельєфу, горельєфу в ліпленні. Перегляд слайдів.
Використання пластиліну для створення макетів.
Практична частина.
Виготовлення ескізів панно для рельєфного
ліплення. Створення ліпних рельєфних зображень. Виготовлення форм та виконання
гіпсових відливок. Оформлення панно.
5. Художнє
конструювання та моделювання (70 год.)
Теоретична частина.
Робота дизайнера над виготовленням нової форми.
Основні етапи роботи над проектом виробу. Макетування в художньому
конструюванні. Макет та модель. Техніки виконання макетів. Робота з Інтернетом.
Практична частина.
Вибір теми роботи, підбір матеріалів, виготовлення
ескізів, шаблонів, розробка варіантів кольорового рішення. Робота з папером,
картоном, деревиною, пінопластом. Техніка пап’є - маше. Виготовлення моделей вітрильників,
машин, літальних апаратів за зразком.
6.
Екскурсії, виставки (6 год.)
Екскурсії в художній музей, перегляд тематичних виставок,
знайомство з творчістю дизайнерів через Інтернет.
7. Підсумкове
заняття ( 2 год.)
Атестація гуртківців. Підсумки роботи за
навчальний рік. Перспективне планування роботи. Формування групи другого року
навчання основного рівня.
Прогнозований результат
Вихованці
повинні знати:
-
основні поняття дизайну;
-
матеріали та інструменти для художнього конструювання,
скульптури.
-
правила техніки безпеки;
-
основні поняття з креслення та малювання:
-
основні терміни в моделюванні;
-
творчу діяльність видатних скульпторів світу;
Вихованці повинні вміти:
-
планувати порядок робочих операцій;
-
контролювати якість роботи;
-
знати основні лінії креслення;
-
виконувати макети за зразком;
-
вміти художньо оформлювати готові вироби.
Основний
рівень, 2-й рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№ з/п
|
Тема, розділ
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступне заняття.
|
3
|
-
|
3
|
2.
|
Людина і ергономіка.
|
3
|
6
|
9
|
3.
|
Мови дизайну. Використання Інтернет – ресурсів.
|
6
|
9
|
15
|
4.
|
Малюнок.
|
6
|
21
|
27
|
4.1.
|
Перспектива та простір.
|
3
|
6
|
9
|
4.2.
|
Художні роботи в техніці напилення.
|
3
|
15
|
18
|
5.
|
Формотворення.
|
15
|
45
|
60
|
5.1.
|
Біоніка.
|
3
|
3
|
6
|
5.2.
|
Дизайн форми.
|
3
|
6
|
9
|
5.3.
|
Паперова пластика.
|
3
|
18
|
21
|
5.4..
|
Ліплення.
|
6
|
18
|
24
|
6.
|
Людина, дизайн, середовище.
|
6
|
9
|
15
|
7.
|
Макетування
та моделювання.
|
6
|
69
|
75
|
8.
|
Виставки, конкурси.
|
-
|
9
|
9
|
9.
|
Підсумкове заняття.
|
3
|
-
|
3
|
|
Разом:
|
48
|
168
|
216
|
Зміст програми
1.Вступне заняття (3 год.)
Ознайомлення з планом
роботи. Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Організаційні питання.
2. Людина та ергономіка ( 9 год.)
Теоретична частина.
Поняття про ергономіку та
антропометрію. Закони ергономіки. Пропорції людини. Зони діяльності людини.
Практична частина.
Малювання людини за
схемою. Вивчення основ пропорцій тіла.
Виготовлення моделі
транспортного засобу за допомогою шаблонів.
3. Мови дизайну. Використання Інтернет – ресурсів. (15
год.)
Теоретична
частина.
Мови
дизайну: семіотична, образна, комп’ютерна. Можливості Інтернету в пошуку
необхідної інформації з художнього конструювання.
Практична
частина.
Робота з Інтернетом, пошук схем, креслень,
загального виду моделей.
4.Малюнок (27 год.)
4.1. Перспектива та простір (9 год.)
Теоретична частина.
Поняття перспективи.
Перспектива в художніх творах. Закони перспективи. Перспективи на площині:
лінія горизонту, точки сходження. Властивості кольорів.
Практична частина..
Малювання предметів у
фронтальній та кутовій перспективі. Технічні навички накладання штрихів. Огляд
ілюстрацій.
4.2.Художні роботи в техніці напилення (18 год.)
Теоретична частина.
Поняття трафарету та
принципи його використання. Використання трафаретів в декоративному мистецтві.
Техніка напилення та набризку.
Практична частина.
Вправи з використання
трафаретів. Виготовлення трафаретів. Робота аерографом. Створення композицій в
техніці напилення або набризку.
5.Формотворення (60 год.)
5.1. Біоніка (6 год.)
Теоретична частина.
Біоніка - наука про природу. Природні
конструкції та їх використанні в архітектурі та техніці.
Практична частина.
Вправи з творчої
переробки природних форм в різноманітні технічні конструкції.
5.2. Дизайн форми ( 9 год.)
Теоретична частина.
Основні закони формотворення. Функції об’єкта
та його форми. Огляд ілюстрації.
Практична частина..
Вправи з формотворення в техніці аплікації та
орігамі.
5.3. Паперова пластика.
Теоретична частина.
Паперова пластика як вид
декоративного мистецтва. Огляд інформації в Інтернеті. Властивості паперу.
Необхідні інструменти для виготовлення макетів.
Практична частина..
Виконання рельєфних аплікацій з паперу за вибором
учнів ((«Нептун», «Фрегат», «Замок»
тощо).
5.4. Ліплення (24 год.)
Теоретична частина.
Сучасні матеріали для ліплення. Підбір
матеріалу в залежності від особливостей форми, призначення об’єкта. Відливка
складних форм.
Практична частина.
Виконання простих скульптур. Відливка моделей
з гіпсу.
6. Людина. Дизайн. Середовище. (15 год.)
Теоретична частина.
Людина в центрі уваги
дизайну. Врахування особливостей людської фігури під час проектування предметів
навколишнього середовища. Зображення людини в тематичній композиції.
Практична частина.
Виконання ескізів фігури
людини в русі. Виготовлення фігурки людини з пластиліну на каркасі.
7.Макетування та моделювання (75 год.)
Теоретична частина.
Ознайомлення з різними
видами техніки та основними факторами, що впливають на зміну форм. Технології
виконання макету або моделі. Історія вітрильного флоту. Складові вітрильників,
носові скульптури, зовнішнє оформлення. Способи імітації фактури різних
матеріалів.
Практична частина.
Вибір конструкції
вітрильників за зразками. Виготовлення креслень в обраному масштабі. Виконання
виробів в матеріалі. Художнє оформлення.
8. Виставки, конкурси (9 год.)
Екскурсії на виставки в
музеї міста, участь в міських, обласних оглядах і конкурсах.
9.Підсумкове заняття ( 3 год.)
Атестація гуртківців.
Обговорення результатів роботи за навчальний рік. Нагородження кращих
гуртківців.
Прогнозований
результат
Вихованці
повинні знати:
-
основні правила з техніки безпеки;
-
основи ергономіки, її закони;
-
особливості будови людської фігури;
-
основи перспективи;
-
основні закони формотворення;
-
«мови» дизайну, систему роботи з Інтернетом;
-
історію мистецтв, основні архітектурні стилі;
-
історію скульптури;
-
вміти користатись технічною літературою;
-
способи імітації природних матеріалів.
Вихованці повинні вміти:
-
організувати робоче місце;
-
малювати фігуру людини за схемою;
-
застосовувати закони перспективи;
-
виконувати роботи в техніках напилення та набризку;
-
використовувати закони біоніки в конструюванні;
-
виконувати роботи в техніках орігамі, монотипії,
об’ємного та рельєфного конструювання;
-
самостійно розробляти та виконувати макети;
-
користуватись
послугами Інтернету;
-
виконувати прості ліпні форми з різноманітних матеріалів;
-
вміти користуватись технічною літературою.
Орієнтовний перелік обладнання для організації
навчальної роботи гуртка
№ з/п
|
Інструменти,
обладнання
|
Кількість, шт.
|
1.
|
Верстат свердлильний настільний
|
1
|
2.
|
Верстат фрезерний
|
1
|
3.
|
Верстат токарний
|
1
|
4.
|
Електродриль
|
1
|
5.
|
Електричний лобзик
|
1
|
6.
|
Ножі НМ-1, скальпелі
|
15
|
7.
|
Рубанки
|
2
|
8.
|
Лобзики з пилками
|
10
|
9.
|
Ножівки по дереву
|
6
|
10.
|
Ножиці
|
15
|
11.
|
Напилки різні
|
15
|
12.
|
Надфілі (набір)
|
3
|
13.
|
Лещата малогабаритні
|
2
|
14.
|
Молотки (50 – 100 гр.)
|
5
|
15.
|
Плоскогубці
|
5
|
16.
|
Круглогубці
|
1
|
17.
|
Викрутки
|
5
|
18.
|
Електропаяльник
|
1
|
19.
|
Дриль ручний з набором свердел
|
1
|
20.
|
Бруски для заточування
|
2
|
21.
|
Лінійки
|
15
|
22.
|
Циркулі
|
5
|
23.
|
Штангенциркуль
|
1
|
24.
|
Транспортир
|
1
|
25.
|
Олівці, гумки, пензлі
|
15
|
26.
|
Клей ПВА, «Момент»
|
5
|
Література:
1. Державна
національна програма « Освіта» ( « Україна. 21 століття).
2. Богатеева 3. А Чудесные поделки из бумаги.
— М.: Просвещение, 1991.-
157с.
3. Веремійчик
І. М. Граючись, вчимося. — Тернопіль: Мальва, 2002. —116
с.
4. Волкотруб
І. Т. Основи художнього конструювання.
Вид 2. 2000 р.
5.
Журавлева А. П., Болотина Л. А, Начальное
техническое моделирование. — М.:
Просвещение, 1982. — 158 с.
6. Зигуненко С. Н. Я познаю мир. Авиация и
воздухоплавание – М.: А.С.Т.,
2001. – 300 с.
7. Зубков Б.В., Чумаков С.В., Энциклопедический словарь
юного техника. –
М.: Педагогика, 2005
г.
8. Комплексна
програма художньо-естетичного виховання учнів у
загальноосвітніх
та позашкільних навчальних закладах. Наказ МОН України
та АПН
України від 25.02.2004 р. № 151\11.
9. Кулебашин Т. И. Рисунок и основы композиции. – М.: Высшая школа,
изд. 2,
2006 г.
10. Ляшенко Н. В., Исаенко В. И.
Авиамоделирование. – К.: Рад. Школа, 2005
11.Навчальна програма
з позашкільної освіти. Науково-технічний напрям. «Техніка. Природа .
Фантазія». Укладач Бережна М.П., КЗ «Грані» ЗОР, Запоріжжя 2014
Перевертень
Г. И. Техническое творчество в начальных классах. — М.:
Просвещение, 1988. — 160 с.
12. Програми з позашкільної освіти. Науково-технічний напрям. Випуск 1.
/
Упорядник В.В. Ткачук - К.; Грамота, 2007. – 360 с.
13. Програми для гуртків науково-технічної творчості / За ред. Павлової
Л. М. —
К.: ІЗМП, 1996. — 220 с.
14. Пехота О. М. Освітні
технології. – К.: А.С.К., 2001. – 252 с.
15. Перевертень Г. И. Техническое творчество в
начальных классах. — М.:
Просвещение, 1988. — 160 с.
16. Ростовцев
Н. Н. Академический рисунок. – М.: Просвещение, 2009 г.
17. Тамберг
Ю. Г. Развитие интеллекта ребенка. – СПб.: Речь, 2002. – 208 с.
18. Хомянский Л. М., Щипанов А. С. Дизайн. – К.: -
Рад. Школа, 2003 г.
19. Фібула М. М. Педагогіка., - К.: Видавничій
центр « Академія», 2001. – 528
с.22.
20. Черненко
Г. Т. Русские изобретатели и ученые. Энциклопедия. –
СПб.: Тимошка, 2000, - 216 с.
Додаток 1
Методичні рекомендації
За своєю структурою програма поєднує
основні напрямки художнього і
технічного конструювання та основ декоративно – ужиткового мистецтва.
Внаслідок вивчення теоретичного матеріалу і засвоєння практичних навичок
учні зможуть створювати вироби різного ступеня складності. Навчання буде
успішним, якщо практичній роботі передуватиме формування мотивів
навчально-трудової діяльності, особливо дітей молодшого та середнього шкільного
віку. Для хлопців 9 – 14 років заняття в гуртку дають змогу поглибити свої
знання, вміння, навички, які вони отримують в загальноосвітній школі.
Мотивації навчання сприяє ознайомлення учнів зі зразками готових
виробів, заняття в різновікових групах, залучення вихованців до самостійної
проектної діяльності з пошуку ідей, створення композицій, розробки технології
виконання виробу, суспільно – корисна спрямованість результатів праці. Надаючи
учням самостійності, керівник може спрямовувати їхню творчу активність,
розвивати вміння підбирати матеріал для виготовлення виробу, вчити дітей роботі
в команді. Особливу увагу слід звернути на формування в школярів адекватної
оцінки соціальної значимості результату праці.
У
процесі вивчення певного матеріалу теоретичне та практичне навчання проводиться
одночасно. Особлива увага звертається на дотримання правил безпеки праці
вихованців. Тому доцільно проводити заняття по підгрупам (7-8 осіб) для
забезпечення норм безпеки життєдіяльності учнів. Кожне практичне заняття
починається з інструктажу з правильного та безпечного виконання робіт,
бережливого ставлення до інструментів та обладнання, економного витрачання
матеріалів та ефективного використання робочого часу.
Програма гуртка складається з початкового та основного рівнів навчання
таким чином, щоби поступово розвивати у дітей
бажання, творчо мислити, фантазувати, виховувати самостійність,
оволодівати початковими професійними навичками, дотримуючись принципу « від
простого до складного». Особливу увагу треба приділити вивченню основ малювання
як базової дисципліни в
декоративно-ужитковому мистецтві та основ геометрії, а в практичній роботі
проділити увагу створенню макетів та моделей, що розвиває об’ємно – просторове
мислення.
Окрему увагу слід приділити навичкам роботи з комп’ютером. Від
недоцільного використання Інтернет – технологій необхідно перевести учнів до
інформаційно – практичної діяльності в мережі Інтернет, виробити у дітей
ставлення до комп’ютеру як до важливого інструменту в повсякденній роботі.
Основною формою організації роботи в гуртку є індивідуальна робота.
Творча діяльність на вкладається в рамки фронтальних занять, бо розвиток
креативних здібностей у кожної дитини
різний.
На основному рівні навчання зростає потреба у
використанні інтерактивних форм навчання, зокрема проектних технологій. В таких
випадках доцільна групова форма навчання. Робота над навчальним проектом
дозволить синтезувати свої знання, вміння, навички, навчить командній роботі,
підвищить допрофесійну підготовку, надасть якісно новий творчий результат.
Використання технології формування творчої особистості передбачає
визнання учня головною дійовою фігурою навчально-виховного процесу, створює в
гуртку середовище пізнання, в якому реалізуються творчі здібності гуртківців,
розвивається мислення та формується творча особистість.
Контроль за опануванням програми складається з організації та проведення
залікових, підсумкових занять, підготовці та участі в звітних виставках,
оглядах-конкурсах, щорічної атестації гуртківців, яка передбачає контрольні
завдання, конкурси в гуртку, виставкову діяльність.
"Коли мене познайомили з паном Лі Беном (Кредитним директором), я виходив на ринок як перший покупець житла. Мої потреби були дещо іншими, і у мене було багато запитань, перш ніж він надіслав мені мій лист попереднього затвердження , він покликав поговорити зі мною про те, що це означає і що може змінитися. Він зробив мене доступним майже будь-якої години за допомогою електронної пошти та текстових повідомлень, був дуже чуйним та обізнаним. Він також дуже прямий, я пояснив йому, якими були мої очікування щодо часу закриття та інших деталей. Він сказав, що виправдає ці очікування, але перевершив їх. Я так швидко закрив ріелтора, і продавець, звичайно, був у захваті від цього. Але як покупець я оцінив, що я пройшов цей процес коротко, але ретельно. Від попереднього затвердження до закриття - подорож була такою безшовною, і я вважаю себе щасливчиком, бо чув історії жахів про Інтернет. Я рекомендую контактну електронну адресу офіцера з питань кредитування Бен Лі: 247officedept@gmail.com & Whatsapp Номер: + 1-989-394-3740 кожному, хто шукає позику на будь-якому ринку. Все оброблялося в електронному вигляді доцільно та надійно.
ОтветитьУдалить